2 juli 2024

Konstväxling!

Under 2023/2024 visas fyra videokonstverk vid olika tillfällen på Spårvägsmuseet. 2 juli till och med 30 september kan du se videoverket "Make up"

Videokonstprogrammet för 2023-2024 avslutas med ett av den ikoniske filmaren Harun Farockis mer ovanliga verk, "Make Up" från 1973. I en hypnotisk film som stilistiskt dryper av 70-tal får vi följa en ung modell som förbereder sig för en fotografering. Först hemma i modellens lägenhet, därefter i stolen hos en makeupartist som täcker ansiktet på den unga kvinnan med krämer, puder och rouge i lager på lager. Hennes identitet suddas ut för att bli till en projektionsyta, en tom duk. Hennes tankar verkar vara någon annanstans. I filmen dyker Farocki själv upp som statist, håll utkik efter en målare.

Generationer av konstnärer, teoretiker och kritiker har inspirerats av Farockis-filmer. Han har haft stort inflytande på kulturen, både inom och utanför Tyskland.

Tisdag 2 juli 13:00 håller konstpedagogen Fredrik Bergström en introduktionsvisning av Harun Farockis verk "Make up"

Videoverken som visas på Spårvägsmuseet är en del av Konstväxlingar, den tillfälliga konsten, som visas i tunnelbanan. Filmen Make up av Harun Farocki som visas i 2 juli-30 september på Spårvägsmuseet visas även i Skanstulls tunnelbana 1 juli-30 september.

Passa på att besöka Spårvägsmuseet och ta del av filmen på ett annat sätt än i tunnelbanans livliga stationsmiljö!

Läs mer om videokonstprogrammet