20 april 2024

Kulturnatt på spåret!

Vi bjuder på en skön blandning ur kollektivtrafikens fantastiska värld!

Välkommen att testa dina kunskaper i museets quiz, följ med på temavisning, gå tipspromenad eller ta en tur med veteranbussen!

18:00 - 00:00 Tipspromenad (på sv och eng) Tävla och testa dina kunskaper om Stockholm och stadens kollektivtrafik.

18:00 - 00:00 Veteranbusstur! Åk veteranbuss mellan Djurgården och Spårvägsmuseet.

Temavisningar (ca 20 minuter lång visning)

18:20 Vad är Spårvägsmuseet? Följ med på en introduktionsvisning av museet. (sv)

18:50 Design i Stockholms kollektivtrafik - om färg och form i kollektivtrafiken. (sv)

19:20 Spöktåg och spökstationer - om Silverpilen och Kymlinge station. (sv)

20:00 Kollektivtrafik + populärkultur = sant. Skådespelaren Charlie Gustafsson håller i ett Quiz om populärkulturen i kollektivtrafiken Plats: kaféet

20:50 Plankningens historia (sv)

21:20 Spöktåg och spökstationer - om Silverpilen och Kymlinge station. (eng)

22:20 Vad är Spårvägsmuseet? Följ med på en introduktionsvisning av museet. (sv)

22:50 Design i Stockholms kollektivtrafik - om färg och form i kollektivtrafiken. (sv)

23:20 Plankningens historia (eng)

Passa på att känna atmosfären i en buss från 1970-talet!

En veteranbuss avgår från Alkärrshallen på Djurgården till museet en gång i timmen med start 18:00 och sista turen 23:00. Från Spårvägsmuseet till Alkärrshallen avgår bussen en gång i timmen med start 18:30 till och sista turen 23:30.

OBS! Tiderna är ungefärliga och kan påverkas av trafikförhållandena under kvällen.