5 september 2024

Höstens program 2024

Välkommen att ta del av Spårvägsmuseet spännande program under hösten 2024. Museet håller öppet varje torsdagskväll kl. 17-21. Se våra utställningar, lyssna på ett föredrag eller ta ett glas vin och en smörgås i vårt café.

Alla torsdagar: fri entré till museet 17.00-21.00 Vill du garantera din plats till föredragen mejla till:

boka.sparvagsmuseet@sl.se

För att delta i museets visningar anmäl dig i receptionen när du kommer.

5 september 18:00
Temavisningar av museet

Under kvällen kan du följa med på tre stycken visningar av museet. Alla med olika inriktning.

17:30 Visning om plankningens historia

18:00 Visning om design i kollektivtrafiken

19:00 Visning om urban legends i kollektivtrafiken

Visningarna är 20-30 minuter långa. Ingen förbokning. Samling i receptionen.

12 september 18:00
Roddartrafiken Stockholms första kollektivtrafik

Roddarmaddammer är ett begrepp vi använder än i dag för att beskriva de som arbetade med den första lokaltrafiken i Stockholm. Unikt för Stockholm är att det oftast var kvinnor, som arbetade med de roddbåtar och vevslupar som gick i tät trafik mellan stadens öar, kobbar och skär. Föredraget handlar om hur yrkeslivet som rodderska på stadens vatten kunde vara från 1600-talet fram till sekelskiftet 1900.

Föredrag av museiintendent Helena Durgé.

19 september 18:00
Reklamen i kollektivtrafiken

Jenny Stendahl, arkivarie på centrum för Näringslivshistoria, berättar om reklamen i kollektivtrafiken och visar exempel ur museets samling. I samlingarna finns en mängd bevarad reklam som tidigare suttit i bussar, spårvagnar och tunnelbana. Jenny Stendahl har bland annat ägnat sig åt konsumtionshistoria, hur reklamen förändrats över tid och anpassat sig efter nya sociala klasser, livsstilar och köpvanor.

26 september 18:00
Visning av museet och quizkväll

Följ med på en introvisning av museet kl 18. Eller kom och tävla i kvällens quiz kl 19. Vem kan mest om kollektivtrafiken i populärkulturen? Är det kanske du?

3 oktober 18:00
Konsten på Spårvägsmuseet

Konstpedagog Fredrik Bergström introducerar Katarina Löfströms videoverk Chronos-Kronos och berättar om konsten på Spårvägsmuseet och "världens längsta konstutställning", konsten i tunnelbanan.

10 oktober 17:00
Fler kvinnor i kollektivtrafiken

Välkommen till en inspirerande och engagerande kväll om kvinnors betydelse i det rörliga kulturarvet.

Föredrag 17:30 Upptäck hur du som kvinna kan vara med och forma framtidens kulturarv, samtidigt som du har roligt och träffar likasinnade. Historiskt sett har det rörliga kulturarvet – allt från bilar och tåg till båtar och flygplan dominerats av män. Men nu är det dags att synliggöra och öka kvinnors deltagande! Genom att lyfta fram kvinnor inom detta område bryter vi stereotyper och skapar en mer inkluderande framtid.

18:15 Visning om kvinnorna i kollektivtrafiken

19:00 Panelsamtal - Hur är det att arbeta i kollektivtrafiken som kvinna idag?

17 oktober 19:00
Visning av museet

En guidad visning av museet och den prisbelönta utställningen "Tillsammans på vatten, vägar och spår"

Ingen förbokning. Samling i receptionen.

24 oktober 18:00
Vykort från Utopia

Hur har Stockholm byggts ut i samklang med kollektivtrafiken? Föredrag med Ola Andersson, arkitekt, delägare och grundare av Andersson Arfwedson arkitekter. Mest känd är han kanske för sina radhus i Kärrtorp. Han skriver också om arkitektur- och stadsbyggnadsfrågor, bland annat i DN, och har gett ut fler böcker om Stockholm och andra städer.

31 oktober 19:00
Quizkväll - Stockholm i förändring

Ingen förbokning, Samling i caféet.

7 november 18:00
Gatans rum

Vill du kliva in i 1800-talets spännande tid? Varför gick det dåligt för hästbusstrafiken, hur såg gatorna ut och hur levde och rörde sig stockholmarna på stadens gator?

Välkommen på visning av den nya utställningen som berättar om gatans utveckling i förhållande till kollektivtrafiken.

Ingen förbokning.

14 november 18:00
Allt går ju mä' elektricitet…

En spännande kväll om framtidens eldrivna sjö- och busstrafik. Kollektivtrafiken på land och vatten måste ständigt utvecklas för att vara ett relevant transportmedel. Elektrifieringen av bussar och fartyg är del i att minska kollektivtrafikens miljöavtryck, Detta och andra utvecklingsområden ska tre experter från trafikförvaltningen berätta mer om.

21 november 18:00
Vänföreningens diggar-quiz

För dig som vill gå på djupet i spårvidder, vagnsnummer och fordonsmodeller.

Ingen förbokning.

28 november 18:00
Spårvägens IF-gamla traditioner och nutida guldmedaljer

Anders Johrén, ordförande Spårvägens IF:s alliansförening, berättar om den framgångsrika idrottsföreningen som en gång startades av anställda vid Stockholms Spårvägar.