Gå direkt till sidans innehållSpårvägsmuseets loggaTill startsidan

15 februari 2024

Framtidens stad?

Allt oftare hörs begreppet 15-minutersstaden - en idé som handlar om att arbete, nöje, service, och omsorg ska finnas tillgängligt max 15 minuter från ens bostad om man går, cyklar eller använder kollektivtrafik.

Forskaren Fredrik Pettersson-Löfstedt kommer till museet och berättar om stadsplaneringskonceptet 15-minutersstaden - en stad där långa pendlingsavstånd och massbilism är ett minne blott. Konceptet är en utveckling av 1950-talets ABC-stad, men där digitaliseringen bidrar till en ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet. Vilka tankar och drivkrafter ligger bakom stadsplaneringsidealet 15-minutersstaden?

Fredrik Pettersson-Löfstedt är forskningsledare för K2 – Nationellt Kunskapscenter för Kollektivtrafik och är Fil. dr vid Lunds Tekniska Högskola.

Museet är kvällsöppet med fri entré 17-20. Passa på att besöka den prisbelönta utställningen På vatten vägar och spår eller slå dig ner för en fika i caféet.

Tid: Torsdag 15 februari 18.00. Fri entré.

Obs! För att gå på föredraget mejla till:

boka.sparvagsmuseet@sl.se

Skriv "Framtidens stad?" i ämnesraden och ange antal platser. Bokningen stänger 15 februari kl 15.00. Vid förhinder avboka via samma mejladress.