Gå direkt till sidans innehållSpårvägsmuseets loggaTill startsidan

Lättläst om Spårvägsmuseet

Spårvägsmuseet har funnits i hundra år.

Museet ligger i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm.

På museet får du veta hur stockholmarna har rest genom alla tider.

Förut reste vi med spårvagn som hästar fick dra.

Idag reser vi istället med spårvagn, buss, tunnelbana, båt och tåg.

Det här kan du se på museet

På Spårvägsmuseet finns

  • flera gamla bussar och tågvagnar

  • skyltar

  • kartor

  • uniformer

  • bilder

  • filmer

  • personliga berättelser

Vad kan du göra på museet?

Du kan köra ett tunnelbanetåg och en buss på låtsas.

Du kan åka med en mini-tunnelbana.

Du får klä ut dig i uniformer.

Du kan också prova hur snabb du är på en löparbana.

Kan du springa snabbare än en buss?

Besök vår butik

På museet finns det en butik där du kan köpa olika saker.

Du kan till exempel köpa små bussar och tunnelbanor, affischer, böcker och mycket annat.

Du kan betala med bank-kort, kontanter och Swish i butiken.

Äta på museet

Det finns ett café på museet som säljer varm mat, kalla små-rätter och fika.

Det finns också ett matsäcks-rum på museet.

Där kan du äta mat som du tagit med dig hemifrån.

Det finns en mikro där du kan värma mat.

Så besöker du museet

Spårvägsmuseet har flyttat till ett nytt hus i området Gasverket i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm.

Huset byggdes år 1893.

Ferdinand Boberg bestämde hur huset skulle se ut.

Du kan åka med buss, tunnelbana eller båt hit.

Det går också att cykla eller åka bil till museet.

Kostar det något?

Det kostar olika för olika personer att gå in på museet:

  • Vuxna betalar 150 kronor

  • Barn upp till 18 år betalar ingenting

  • Pensionär betalar 75 kronor

  • Studerande betalar 75 kronor

Du kan köpa ett årskort för 300 kronor.

Då får du gå in på museet hur många gånger du vill under ett år.

Om du är medlem i en museiförening betalar du ingenting.

Om du är medlem i Spårvägsmuseets vänförening betalar du ingenting.

När är museet öppet?

Museet är öppet varje dag från tisdag till söndag.

Museet öppnar klockan 11 på förmiddagen och stänger klockan 5 på eftermiddagen.

Museet är öppet till kl 9 på kvällen på torsdagar.

Museet är stängt på måndagar.

Spårvägsmuseet är en del av Region Stockholm

Trafikförvaltningen som tillhör Region Stockholm äger och driver Spårvägsmuseet.